Miért kell üzleti terv?

Az üzleti terv a vállalkozás működési környezetének elemzéséből, a konkrét tevékenység leírásából, és az ezt alátámasztó pénzügyi tervből áll. Kevesebb, mint a stratégia, amennyiben nem kap benne akkora szerepet a távlati vízió, és több annál, amennyiben részleteiben mutatja be a céged működését, és annak várható megtérülését jó és rossz forgatókönyveket egyaránt megmutatva.

Az üzleti terv a vállalkozás stratégiáját tartalmazó rövid dokumentumnál sokkal részletesebben tartalmazza a cég közvetlen környezetének (versenytársainak, piacainak) helyzetét, jellemzőit, a társaság tényleges tevékenységét. Sőt a pénzügyi terv fejezetben be is árazza ezeket, vagyis a stratégiánál kevésbé távlati, de a részletekre sokkal jobban figyelő anyagról van szó.

Bármilyen válaszokat is adsz a felvetődő kérdésekre az üzleti tervben, két dologra feltétlenül figyelned kell. Mindenképpen figyelembe kell venned, hogy a céged működési környezete jó és rossz irányban egyaránt megváltozhat a jövőben. Készülnöd kell arra, hogy milyen típusú változások lehetségesek, és azok milyen mértékben befolyásolják a te munkád eredményességét, és ezeket a jó és rossz forgatókönyveket is be kell mutatnod az üzleti tervben még akkor is, ha csak magadnak írod. A jó vállalkozó egyik erénye, hogy pontosan tudja, mikor kell kiszállni, és ez az az alkalom, amikor felállítod magadnak azokat a korlátokat, amiket sosem lépsz majd át.

Az üzleti terv másik fontos jó tulajdonsága a koherencia. Az egész tervnek az elejétől a végig logikusnak kell lennie: minden fejezetnek ugyanazokból az alapfeltételezésekből kell kiindulnia, mert az olvasó (mondjuk, a bankod, vagy egy potenciális befektető) egy dolgot biztosan nem visel el, és az a belső ellentmondás.

Az üzleti tervnek vannak kötelező elemei, ezek nélkül ne kereskedj vele. Ilyen a piacelemzés, mely arról szól, hogy milyen irányba halad általában az ágazat, amelyikben tevékenykedsz, a versenyelemzés pedig azt járja körbe, hogy a te termékednek milyen közvetlen versenytársai lelhetők fel a piacon, azok mennyibe kerülnek, és tudsz-e ezeknél jobb árat elérni, vagy akarsz-e ezekkel az árakkal versenyezni a termelés során.

Ha megvannak a közvetlen versenytársak, érdemes megnézned azt is, hogy hol árulják a termékeiket, mert neked is készítened kell egy marketing tervet. Ez lényegében arról szól, hogy honnan fognak tudni a szolgáltatásodról, termékedről a potenciális fogyasztók, és hol vehetik azt igénybe, hol emelhetik majd le a polcról.

A működési terv tartalmazza a társaság tényleges tevékenységének bemutatását, a szükséges létszámtól a szervezet felépítésén át addig, hogy az udvar melyik sarkába érkeznek az alapanyagok. Ha még nem működik a céged, akkor ehhez bizony jó fantázia kell, de ha vannak már alkalmazottaid, fordulj hozzájuk bizalommal, ki-ki mondja el neked, hogy mire lesz szüksége a munkája során.

Az üzleti terv legfontosabb része a pénzügyi terv, ami számszakilag tartalmazza mindazt, amiről eddig beszéltünk. Világosan levezeti, hogy milyen költségeid lesznek, mennyibe kerül a tevékenység végzése, mennyit lehet elkérni a kész termékért, és várhatóan kinek és mennyit lehet belőle értékesíteni – azaz választ ad arra is, hogy (legalább a tervek szintjén) tényleg nyereséges lesz-e az az üzlet, amibe most belevágnál.

 

Tartalompartnerünk a Start Up Guide program
www.startupguide.hu