Hogyan alapíts céget 2024-ben?

tippek, információk & ötletek a K&H-tól

Több posztban foglalkoztunk már a cégalapítás fő kérdéseivel, ezúttal néhány olyan technikai kérdést gyűjtöttünk össze nektek, amikre célszerű figyelni, mert ennek elmulasztása sok bosszúsághoz vezethet.

1. az ötlettől az üzleti tervezésig

Nem minden ötletből lesz sikeres vállalkozás, de az átgondolt tervezés és a lehetőségeid reális felmérése már több, mint fél siker!

Mindennek az alapja az üzleti terv. Szükséged van egy stratégiára, hogy előre átgondold, mit szeretnél elérni, mik a jövőbeli céljaid, azt milyen eszközökkel, hogyan tudod elérni. Ahhoz, hogy el tudd dönteni, belevágsz-e, érdemes elemzéseket készítened a fogyasztói igényekről, a piacról és versenytársaidról. Ha megvan, hogy kinek, mit szeretnél eladni, akkor meg kell tervezned a működésedet, az értékesítésedet, és nem utolsósorban a pénzügyeket.

 

+1 K&H üzleti tipp!

Ne feledkezz meg a költségtervezésnél a vállalkozói bankszámlád havi díjáról sem! Számold ki várható banki költségedet a K&H vállalkozói számlacsomag ajánló segítségével, tervezett árbevételed vagy a tervezett pénzügyi tranzakciók tételes megadásával!

 

2. egyéni vállalkozás, bt. vagy kft. legyen? – korlátlan vagy a korlátolt felelősség mellett döntesz?

Egyéni vállalkozás vagy cégalapítás? Az adózási kötelezettségek, adminisztrációs terhek és a tőkeszükséglet miatt egyáltalán nem elhanyagolható kérdés, hogy milyen működési formát választasz!

Ha már eldöntötted, hogy elindítod a vállalkozásodat, akkor végig kell gondolnod, hogy melyik cégforma számodra a legmegfelelőbb. Számításba kell venned, hogy milyen mértékű felelősséget vállalsz a céged működése kapcsán, mekkora kezdeti tőkére van szükséged, valamint adózási formát is választanod kell, mely bizonyos cégformáknál előre meghatározott. Ha ezekkel a döntésekkel megvagy, akkor nincs más, mint az alapításhoz szükséges iratokat beszerezni és elindítani a cégbejegyzést.

Amennyiben nem tudod még, melyik a megfelelő cégforma számodra, adunk néhány hasznos információt Neked!

Az egyéni vállalkozás nagy előnye bármilyen cégformával szemben, hogy szüneteltethető, míg Bt. vagy Kft. esetén erre nincs lehetőséged. Ez a legegyszerűbb forma. Egyéni vállalkozást kétféleképpen indíthatsz, akár személyesen, akár online, az Ügyfélkapun keresztül.

személyesen:

Csupán a tervezett székhely szerinti okmányirodába vagy kormányablakba szükséges elmenned, ahol kitöltöd az ingyenes nyomtatványt. online:

Egyéni vállalkozásod meg tudod nyitni online, a Webes Ügysegéd segítségével.

Fontos, amennyiben tevékenységed engedélyhez vagy képesítéshez kötött, akkor a szükséges engedélyt, bizonyítványt szintén be kell mutatnod.

Ha gazdasági társaságot alapítasz (Bt vagy Kft), akkor némileg bonyolultabb és költségesebb a cég fenntartása és megszüntetése, valamint ügyvédre is szükséged lesz.

A Bt. alapítása olcsóbb, pár tízezer forintból megoldható. Minimum két személy szükséges hozzá: egy beltag és egy kültag. Nincs minimális összegű alapítási vagyon (akár 10 000 forint is lehet), viszont a beltag teljes vagyonával felel a vállalkozás tevékenységéért, míg a kültag csak a betett betéti összeg erejéig. Ha úgy döntesz, hogy egyéni vállalkozásodat is megtartod, akkor betéti társaságban csak kültag lehetsz.

A felelősség kérdése a Kft. esetében a legkényelmesebb: itt csak a betett törzstőkédig, vagy nem vagyoni hozzájárulásod erejéig felelsz, azaz saját vagyonoddal nem felelsz a társaság tartozásaiért. A minimális alapítási tőkeösszeg viszont 3 millió forint, de ezt nem szükséges alapításkor maradéktalanul megfizetni, lehetőséged van a cégalapítást követően rendezni az elmaradást, akár nem pénzbeli, hanem ún. apport pl. gépjármű bevonásával is. Fontos, hogy a korlátolt felelősség csak akkor érvényes, ha a törzstőke pénzbeli hozzájárulásának legalább a fele befizetésre került a cégalapításkor, ellenkező esetben magánvagyonnal történik a felelősség vállalás, de akkor is csak 3 millió forintig! Tehát ha alapításkor 1 millió forintot fizetsz be, akkor a fennmaradó kétmillió forintos összegig felelsz a magánvagyonoddal!

 

3. cégnév és székhely választás

Amennyiben egyéni vállalkozó vagy ez a pont számodra átugorható.

A cégnév kiválasztásánál sok szabályt figyelembe kell venni:

  • a kiválasztott név nem hasonlíthat egy már meglévő vállalkozás nevéhez, olyan szinten, hogy az megtévesztő legyen
  • minimum 3 karakter eltérésnek kell lennie. A cégbíróság a számokat nem tekinti megkülönböztetésnek
  • a név nem sértheti a cégkizárólagosságot és nem utalhat nem szabályos tevékenységre

Székhely kiválasztása nélkül cég nem alapítható!
Székhely lehet:

  • saját tulajdonban levő ingatlan vagy
  • igénybe vehető székhelyszolgáltatás is

Ha van saját tulajdonú ingatlanunk, ahol a társaság működni fog, akkor nincs probléma, mert egy tulajdoni lappal igazolható a székhelyhasználati jogosultság. Bérelt ingatlannál már körültekintőbbnek kell lenni, ilyenkor a tulajdonos nyilatkozatára is szükség van. Célszerű a bérleti szerződésben eleve rögzíteni, hogy a cég székhelyeként megjelölhető a bérlemény. Emellett ott vannak az úgynevezett székhelyszolgáltatók. Legtöbbjük csak a társaság levelezését veszi át, illetve iratokat tárol. Ilyenkor a tényleges központi ügyintézés máshol történik, ezért a székhely mellett a központi ügyintézés helyét is be kell jelenteni a cégbíróságnak.

4. áfás leszel vagy sem? – ennek a kérdésnek az eldöntéséhez mindenképpen egyeztetned kell egy könyvelővel!

Amennyiben egy naptári évben termékeid, szolgáltatásaid értékesítéséből kiszámlázandó összeg várhatóan 12 millió forint alatt marad, és tevékenységed során alacsony a költséghányad, akkor fontolóra vehető az alanyi adómentesség lehetősége, ebben az esetben nem számlázod ki a 27%-os áfát, de nem is igényelheted vissza a költségeid után befizetett áfát. Ha vevőid inkább magánszemélyek lesznek, illetve vállalkozásod költségei alacsonyak, akkor az alanyi áfamentesség jó választás lehet. Ha pl. gyártó tevékenységed van és az eladási áradon belül magas a költségszinted, tehát ha a beszerzéseknél sok az áfás költséged, akkor érdemes azt visszaigényelni, azaz az áfás adózást választani.

5. további kérdések a cégalapítás előtt – könyvelővel mindenképpen egyeztess!

Az alábbi kérdések átbeszélése szükséges a könyvelőddel:

  • az ügyvezető megbízási vagy munkaviszonyban fogja végzeni feladatait
  • törzstőke befizetése (mikor, mennyit és hogyan fog történni)
  • TEÁOR kiválasztása
  • tevékenységhez szükséges engedély vagy végzettség meglétének kérdése

6. a létesítő okirat elkészítése és cégbejegyzés – ügyvédet kell megbíznod!

Gazdasági társaság alapításához be kell vonnod egy ügyvédet is, aki elkészíti a társasági szerződést, melyet egyszemélyes társaság esetében alapító okiratnak, míg az egyéb gazdasági társaságoknál társasági szerződésnek neveznek. A dokumentumban meg kell határoznod:

  • céged nevét,
  • székhelyét, (ha van telephelyét)
  • tevékenységét,
  • valamint a gazdasági társaság tagjait,
  • vagyoni hozzájárulásukra vonatkozó adatokat (a jegyzett tőke lehet pénz és nem pénzbeli vagyoni hozzájárulás ún. apport pl. bármilyen ingó vagy ingatlan dolog, vagyoni értékű jog) és
  • az első vezető tisztségviselő (cégvezető, ügyvezető) megnevezését, aki felelős lesz a társaság napi működéséért
  • valamint a cégjegyzés módját (azaz önállóan, vagy valamely másik vezetővel közösen írhat-e alá a társaság nevében).

A cégbejegyzési folyamat elektronikus úton zajlik, de mivel kötelező a jogi képviselet, ezért ügyvéd közreműködése szükséges. Az elkészült társasági szerződést és aláírási címpéldányt ügyvéd (vagy jogtanácsos) ellenjegyzi. Az okiratok elkészítése után 30 napon belül meg kell kérned a cégbíróságon céged bejegyzését, a benyújtott kérelemmel megkezdődhet a cég gazdasági tevékenysége, bár a cégbíróságnak még 15 napja van a kérelem elbírálására. Amennyiben a cég létesítő okirata jogszabályban foglalt, előre meghatározott tartalmú szerződésminta alkalmazásával készül, akkor egyszerűsített eljárás keretében a cég bejegyzése akár 1 munkanapon belül megtörténik.

 

7. vállalkozói számlanyitás – 15 napon belül kötelező megnyitnod, de online is igényelheted!

Törvényi előírás, hogy a cégnek ún. pénzforgalmi számlát, azaz vállalkozói bankszámlát kell nyitni az adószámának közlésétől számított 15 napon belül. Frissen alapított céged vállalkozói számlanyitásához szükség lesz:

  • a társasági szerződésre vagy az alapító okiratra,
  • cégbírósági tanúsítványra, adó és KSH számmal ellátva. Ha nincs adószám a cégbírósági tanúsítványon, akkor külön be kell mutatnod az adóbejelentkezési lapot.
  • aláírási címpéldány vagy aláírás-minta a vezető tisztségviselő(k)-től, ill. a bankszámla felett rendelkezőktől.

Amennyiben csak törzstőke befizetés történik letéti számlára, akkor nem kell a cégbírósági tanúsítvány. Bankválasztás előtt érdemes tájékozódnod a számlavezetés várható költségeiről, hiszen fontos, hogy működési költségeidet alacsony szinten tartsd. Könnyebben ki tudod választani vállalkozásod forgalmához legjobban illeszkedő számlacsomag konstrukciót, ha előre átgondolod, hogy melyek lesznek a leggyakoribb tranzakciók. Így, nem feltétlenül szükséges a bankok teljes hirdetményét átböngészned, hanem csak a számodra legfontosabb, leggyakrabban használt díjtételeket kell összehasonlítanod. Ha pl. bevételed jelentős része készpénzben keletkezik, akkor érdemes megnézni, hogy egy-egy banknál mekkora különbség van a bankfióki készpénzes tranzakciók és az ATM-eknél elérhető tranzakciók díjtételei között, illetve, hogy a környékeden elérhető-e a bank saját ATM készüléke és van-e készpénzbefizetés funkciója is.

Ha bevételeid és kifizetéseid között lesznek devizás tételek, akkor érdemes megnézni, hogy milyen árfolyamot alkalmaz a bank, mert előfordulhat, hogy egy magasabb havi számlavezetési díjat bőven ellensúlyozhat egy kedvezőbb deviza átutalási díj, vagy kedvezőbb árfolyam alkalmazása.

Általános érvényű, hogy az elektronikus megbízásoknál a bankok kedvezőbb tranzakciós díjakat alkalmaznak a papír alapú megbízásokhoz képest és innovatív internetbanki, mobilbanki megoldásokat kínálnak, valamint kedvezményesen biztosítják az üzleti kártyaigénylést.

A legtöbb banknál a vállalkozói számlák igénylése online is elindítható, bejegyzés alatt álló cég esetén a cégbírósági nyilvántartásból elektronikus úton lekért, et3, es3 vagy dosszie formátumú bejegyzési kérelmet és cégbírósági tanúsítványt lehet feltölteni a bank weboldalára, vagy e-mail-ben eljuttatni a banki tanácsadó vagy a bank egy központi e-mail címére, és ezt követően csak az ügyfélazonosítás és szerződés aláírása miatt kell a bankfiókba menni.

+1 K&H üzleti tipp!

Gazdasági társaság bejegyzéséhez szükséges törzstőke elhelyezésére, és a kötelező vállalkozói számlanyitás kapcsán válaszd a K&H Bankot!

2024. december 31.-ig tartó akció keretében, a számlanyitástól számított 1 évig nem számoljuk fel a K&H vállalkozói extra  számlacsomagok havi díját, EBKM: 0,01% & most akár félmillió forint összértékű Partnerkedvezményt vehetsz igénybe!

Nézd meg a K&H: üzletet ide! vállalkozás ösztönző programunk keretében Buzás Zsófi designer videóját, aki elmeséli, hogyan indította el a Sophie by Chance márkát, milyen kihívásokkal kellett szembenéznie a vállalkozás elindításától kezdve az első egyedi tervezésű táska eladásáig!