az ötlettől az üzleti tervezésig
Nem minden ötletből lesz sikeres vállalkozás, de az átgondolt tervezés és a lehetőségeid reális felmérése már több, mint fél siker!
Ha vállalkozást indítanál, előbb ülj le, és gondold végig a dolgot: mit akarsz csinálni, milyen eszközeid és tudásod van hozzá, mennyit tudsz eladni abból, amit csinálsz, és ez milyen bevételekkel kecsegtet, illetve milyen költségekkel jár. Csak akkor vágj bele, ha számításaid olyan pozitív szaldót ígérnek, amivel elégedett vagy a befektetett munkához viszonyítva. Ez a folyamat az üzleti tervezés.
mire jó az üzleti terv?
Az üzleti tervedet ugyan sok helyen kérni fogják – például, ha hitelért folyamodsz -, de alapvetően magadnak készíted: ez a cégalapítás első, és megkerülhetetlen lépése, ami alkalmat ad arra, hogy saját magad előtt tisztázd, mit és hogyan akarsz és tudsz csinálni. A terv készítésekor kerüld a sablonokat, azzal foglalkozz, hogy te magad elégedett legyél vele, később is elő tudd venni, és megállapítsd, miben volt igazad, és miben tévedtél, amikor a munkádat tervezted. Ez olykor sokat lendíthet a hibák kijavításán.
1. lépés: a koncepció
Azzal kezd, hogy mi a koncepció. Mit akarsz csinálni, és az szerinted miért lesz sikeres. Ezen a ponton feltétlenül nézz körül a neten, hogy van-e már valaki a piacon, ahova be akarsz lépni, hogy van-e már valaki, aki ugyanezt gondolja magáról. Néha az a szerencsésebb, ha van már versenytársad, ekkor ugyanis láthatod, hogy ők milyen sikerrel végzik a munkájukat, vagy mit rontottak el, de alapesetben azért az a jobb, ha egyediek az elképzeléseid.
2. lépés: piac felmérés és értékesítés tervezés
Ha még érdemes folytatnod, akkor azt gondold végig, hogy mekkora lehet a piacod- ez határozza meg, hogy mennyit tudsz majd eladni az adott termékből vagy szolgáltatásból. Fontos, hogy ebben, és a várható értékesítési ár meghatározásában ne az álmaidat kergesd, hanem a realitások talaján járj, lehetőség szerint támaszd alá a gondolataidat a hasonló termékek vagy szolgáltatások árának elemzésével, és - ha van ilyen -, értékesítési adataival.
3. lépés: költségtervezés
Ezután vedd számba a költségeidet. Bizonyos tételek árazása egyszerű, de figyelj rá, hogy olyan eszközöket vegyél alapul, amik tényleg alkalmasak a tevékenységedhez. Ha mosószalont nyitsz, nem érheted be egy egyszerű háztartási mosógéppel, mert az nem fogja bírni a terhelést. Neked ipari gépre lesz szükséged, ami a sima mosógépek sokszorosába is kerülhet. Fontos továbbá, hogy ne felejts ki semmilyen költséget, a bérleti díjtól az adókig, mindent vegyél figyelembe, sőt még a saját, tervezett jövedelmedről sem feledkezz meg!
4. lépés: marketingtervezés
Ha még mindig jól állsz, és pozitív a szaldó, elkezdhetsz gondolkodni a marketing terven. Honnan fognak tudni a leendő vásárlóid arról, hogy létezel, és pláne honnan fognak tudni arról, hogy a terméked jobb a többinél abban, amire az egész tervet alapozod. Hogyan fogod megtalálni őket, és hogyan fognak ők megtalálni téged, hogyan juttatod el hozzájuk a termékedet, vagy szolgáltatásodat? Ezen a ponton szinte biztosan új költség elemekkel fogsz találkozni, ne becsüld le őket, lépj vissza az előző ponthoz és egészítsd ki velük a korábbi terveket. Ha még így is úgy látod, hogy megéri belevágni, akkor elkezdhetsz gondolkodni azon, hogy milyen cégformát válassz a működéshez, de erről majd később értekezünk.
+1 üzleti tipp!
Ne feledkezz meg a költségtervezésnél a vállalkozói bankszámlád havi díjáról sem! Számold ki várható banki költségedet a K&H vállalkozói számlacsomag ajánló segítségével, tervezett árbevételed vagy a tervezett pénzügyi tranzakciók tételes megadásával!