internet: gondolj a generációkra, a fiatalok már a neten élnek

Ahogy arról már volt szó, a fiatalabb generációk egészen más alapélményekkel és így más elvárásokkal vágnak neki az életnek, mint az idősebbek. Mindez megnyilvánul az internet használati szokásaikban is. A fiatalok egészen más kommunikációs csatornákat használnak, mint az idősek, mást ne mondjunk, nem Google-ön keresnek, ha valami érdekli őket, hanem egészen másutt.

Az idősebb generációk tagjai, a 40 fölötti X-esek és a 60-as Baby Boomerek gyakran vádolják a fiatalokat azzal, hogy túl sokat lógnak a neten. Persze, ez ma már alapvetően rájuk is igaz, az egyes generációk internethez való hozzáállása mégis egészen más. A Baby Boomereknek kifejezetten nehéz lépést tartani a technológia fejlődésével, számukra ez kihívás, aminek sokan közülük nem tudnak, vagy nem is akarnak megfelelni. A jellemzően 40-es éveiket taposó X-esek nagy szorgalommal tanulják a netet, és igen nehezen veszik tudomásul, hogy technológiai tudásuk, digitális készségeik elmaradnak a gyerekeik, a ma 7-22 éves Z-sek tudásától. E két generáció között, a 22-37 éves Y generáció tagjai, mindkettőjükhöz képest tudatos internethasználónak számítanak, mert ők azok, akik valójában együtt nőttek fel az internettel, és a netes szolgáltatásokkal.

Mindez messzemenőkig kihat az egyes generációk információszerzési technikáira és kommunikációs készségeire. Az összejárós, élő baráti kapcsolatokat ápoló X-esek alapvetően verbális típusúak, bár a mobilinternet és az okostelefonok elterjedése már őket is megfertőzte. Az Y generáció tagjai már szívesebben írnak, chatelnek, üzennek egymásnak, mintsem hogy felvennék a telefont, és tárcsáznának egy számot, a Z-seknek pedig a hanghívás az utolsó, ami eszükbe jut, ha meg kell kérdezni a házi feladatot, vagy bármi mást.

 

A kommunikációs forma kihat a kommunikációs csatornákra is. Az Y-osok számára a megélt élmények nem is léteznek, ha nem készül róluk szelfi, és ők az első olyan generáció, amelynek nincs úgymond kedvenc újsága. Nem töltik le a telefonjukra sem az Index, sem az Origo, sem semmilyen más portál mobil alkalmazását, mert kizárólag a közösségi portálon keresztül megosztott világra kíváncsiak, azt olvassák el, amire valaki más felhívja a figyelmüket.

A Z-sek tökélyre viszik ezt a kapcsolati hálón alapuló rendszert, ami nemcsak abban nyilvánul meg, hogy nincsenek olyan híroldalak, amiket rendszeresen felkeresnének, hanem abban is, hogy igyekeznek a legtágabbra, de bizonyos csoportok (leginkább a szülők) elől elzárva tartani a közösségi életüket. Így ők már  nem osztanak meg személyes tartalmakat a Facebookon, annak csak Messenger funkcióját használják, mint kapcsolattartási eszközt. Az eltérő érdeklődés eltérő csatorna használatot is eredményez. Míg az X-esek jelen vannak, az Y-osok pedig teleírják a Facebook-ot, addig a Z-sek, Instagramon, Twitteren, vagy Snapchaten osztják meg képeiket és véleményüket egy-egy üggyel kapcsolatban. Az olyan „elavult” megoldások, mint a Viber csak azért van a telefonjukon, hogy a magukat nagyon modernnek gondoló szülőkkel ezen tartsák a kapcsolatot.

Ennél is furcsább szokása azonban a Z-seknek, hogy ha keresnek valamit, azt először nem Google-ben keresik, hanem a Youtube-on.  Felnőtt fejjel ez nehezen érthető, de a dolog egyszerű. Annyira hozzászoktak a képi megjelenítéshez, hogy számukra ez kevésbé fárasztó, mint az olvasás útján történő információszerzés. Ha nekik akarsz elmondani valamit, akkor nem úszod meg, hogy készíts róla egy remek videót.