a pénzügyi terv, avagy az ördög a részletekben

A pénzügyi terv az a felület - praktikusan egy excel tábla -, ami felett órákat lehet eltölteni, de ennek egyetlen perce sem lesz haszontalan: ha lyukas a pénzügyi terved, akkor a vállalkozásodból is kifolyik valahol a pénz.

A vállalkozások esetében az ördög leginkább a pénzügyi tervben mutatja meg magát. Ebben a dokumentumban kell felkészülnöd arra, hogy hol és milyen ütemben folynak be pénzek a vállalkozásodba, illetve, mire és mikor kell kiadnod pénzt ahhoz, hogy minden folyamatosan működjön. Ennek a két tételnek az egyensúlya adja a nullszaldós működést, de te ennél többre vágysz, hasznot akarsz hazavinni. Ügyelned kell tehát rá, hogy az egyenleg mindig többletet mutasson, de legalábbis lásd a végét azoknak a periódusoknak, amikor nem.

A pénzügyi terv elkészítésének van néhány sorvezetője, amelyek segítenek abban, hogy minden tétel eszedbe jusson, és minden fontos szempontból átlásd a várható helyzetedet. Alapszabály, hogy minél részletesebben dolgozol, annál kisebb a hiba lehetősége, és minél kisebb időszakokra tervezel, annál hamarabb kibukik a hiba, ha mégis került a rendszerbe.

 

 

 

A bevételek számbavétele egyszerűbb: miből mennyit, és mennyiért akarsz eladni, lényegében ebből a szorzatból áll a tétel. Csakhogy ez a szorzat az idő előrehaladtával változni fog, és neked az üzleti terv minden periódusára (az első évre célszerűen havonta, aztán pedig még legalább két évre előre) kell adnod egy becslést. Ne a vágyaidhoz, hanem a piackutatáson alapuló realitásokhoz igazítsd a számokat. Nem árt, ha ezt a költségek számbavétele után le is teszteled: hogyan változik az egyenleged, ha az értékesített mennyiség, vagy az ár ettől lefelé eltért, 10, 20, vagy mondjuk 30 százalékkal. Ha még ekkor is kijön az első kiadási rovatba írt hasznod, akkor nyugodtan belevághatsz.

Bonyolultabb dolgod lesz a kiadásokkal. Mindenképpen különítsd el az anyag, a bér és az egyéb költség típusú kiadásaidat. Tapasztalatok szerint a vállalkozók az első kettőt elég jól szokták becsülni, főképp azért, mert ez az a tudás, amire a vállalkozást alapítani szokták. Tipikus hiba azonban a bérköltségre rakódó vállalkozói terhek, és általában a közterhek alulbecslése, ezzel alkalmasint érdemes a könyvelődhöz fordulni.

Az egyéb költségek számbavételénél érdemes visszanyúlnod a marketing tervhez. Abban alaposan körüljártad az értékesítés mikéntjét, az eladási helytől a reklámokon keresztül a csomagolásig. Most menj végig ezeken, és minden tételhez csatolj reális árat, és az egészet fejeld meg a szállítási és raktározási kiadásokkal, így nagyjából minden tételt figyelembe veszel majd. Ugyancsak érdemes a kiadásaidat állandó és változó költségek szerint is átlátnod és bemutatnod, mert ebből fogod megérteni, hogy mennyire fontos a számodra az eladott mennyiség. Az egy termékre jutó állandó költség az eladások felfutásával szívet melengetően tud csökkeni, a legtöbb céget ez hajtja mindig előre a növekedés útján.

Ugye emlékszel mit ajánlottunk a bevételeknél? Nézd meg, hogyan változik a rendszer, ha a dolgok nem pont úgy alakulnak, ahogy eltervezted. Az érzékenység vizsgálatot a kiadásoknál sem spórolhatod meg: legalább a fontosabb tételeknél be kell mutatnod, hogy alakul az egyenleged, ha egyes költségek fölfelé eltérnek a tervezettől. Csak akkor lehetsz nyugodt, ha ezek a számok is azt mutatják, hogy vállalkozásod biztos lábakon áll.