mit hoz a jövő?

A címben feltett kérdésre sokan széttárják a kezüket, mondván, mit lehet azt tudni. Nos, ez helytelen hozzáállás; a jövő sok szempontból kiismerhető, és itt zajlik a szemünk előtt, csak a megfelelő következtetéseket kell levonni ahhoz, hogy megtudjuk, mi a következő lépés.

A digitális forradalom az elmúlt 20-30 évben létrehozta a már szinte mindent behálózó internetet, digitális eszközöket teremtett annak használatára, és – legalábbis a világ fejlettebb részén – szinte teljes lefedettséggel szélessávú hálózatot biztosít az internet eléréséhez. A korábbi technológiai átalakulásokhoz képest robbanásszerű fejlődés, és a digitális eszközöket és a hálózatot használó magánszemélyek és vállalkozások számának gyors emelkedése az eszközök és a hálózat elérésének árát is hamar megfizethető szintre hozta.

stratégiai szemmel

Ezek a változások a szemünk előtt, a mindennapjainkban történtek – történnek meg, így gyakran el is veszünk az apróbb technikai részletekben ahelyett, hogy feltennénk magunknak a kérdést: mit jelent ez a jövőre nézve. Jeff Bezos nem azért lett könyvkereskedő, és indította útjára mára világhódító cégét, az Amazont, mert szerette a könyvek szagát, hanem azért mert meglátta az internetben az otthonról vásárlás lehetőségét és olyan terméket keresett magának, amivel ez viszonylag egyszerűen megvalósítható. A könyvre esett a választása, mert a címe alapján jól azonosítható, jól csomagolható és szállítható, nem úgy, mint a párizsi, aminél a „2 dekával több lett, maradhat?” kérdést kiszállításkor viszonylag nehéz rendezni.
Bezos nem tett mást, mint stratégiai szemmel gondolta végig, hogy melyik ágazatban lehet a legjobban megvalósítani a rendelést és a kiszállítást, hiszen az alapvető eszközök ehhez már rendelkezésre állnak. Jó hát, ha te magad is azzal a szemmel nézel a kezedbe kerülő újabb és újabb kütyükre, a mások által használt módszerekre és technológiákra, hogy milyen jelentősége lehet ennek a te céged szempontjából! Lényegében ennek az egyszerű kérdésnek a megválaszolása hajtja előre napjaink legnagyobb változását, a digitális transzformációt, azaz egész szektorok átalakulását, más néven a diszrupciót. Mit is jelent ez?


 

disztruptív technológiák

Diszruptívnak akkor nevezünk egy megoldást, amikor az átalakítja egy ágazat vagy egy terület játékszabályait, sőt akár annak egész üzleti modelljét is. Diszruptív megoldást kínált annak idején a zenehallgatásra az első komolyabb zenemegosztó, a Napster, és felbukkanása azon nyomban meg is törte a nagy lemezkiadók hegemóniáját a zenepiacon, más kérdés, hogy a babérokat végül nem ő, hanem az iTunes aratta le.
Diszruptív technológia az elektromos autózás és az önvezetés is, amennyiben az egész autóipart átalakítja. Hogy mikor? Hát a közeljövőben. És itt el is érkeztünk ahhoz a ponthoz, ami a címben feltett kérdésünk szempontjából fontos. Manapság a piacra kerülő autók alig két százaléka elektromos meghajtású és sehol nincs még forgalomban 5. generációs, azaz teljesen önállóan vezető jármű a világon. Mégis tudjuk, hogy ez jön. És ez nemcsak az autóiparnak tesz fel kérdéseket, hanem például Neked is, ha önálló építész irodát tervezel. Kell-e tényleg 2 autó számára garázs egy két év múlva megépülő családi ház alá. Ha most még kell, de 10 év múlva már nem, akkor hogyan építsük meg azt a garázst úgy, hogy később könnyen más, hasznos funkciót kaphasson? Ha az ilyen kérdésekre próbálsz választ keresni, az biztosan segíteni fogja az irodád előrejutását.


+1 üzleti tipp

Tudtad, hogy a K&H mobilbankon megbízásaid elindításához már nem kell kódokat megjegyezned, hanem az helyettesíthető ujjlenyomatod azonosításával, amennyiben erre alkalmas okostelefonod van?
Vállalkozói számlád kényelmes és biztonságos használatához aktiváld a K&H mobilbank szolgáltatást!