Kockázati tőke: nem ötletet vásárolnak

A kockázati tőke alapok általában magánszemélyek olyan szövetsége, amely nagy haszon reményében fektet be induló vagy fiatal vállalkozásokba, amelyekről úgy véli, gyors növekedésre képesek. Ne reménykedj, pusztán ötletet nem vásárolnak, ahhoz, hogy a te ötletedbe fektessenek, fel kell mutatnod más erényeket is. De mit?

A kockázati tőke társaságok tulajdonosai olyan üzletekben szeretnék a pénzüket fialtatni, amiken rajta tartják a szemüket, ha kell, beleszólnak az alapvető irányok meghatározásába, de nem szükséges a hétköznapi dolgokkal bajlódniuk. Ennek megfelelően olyan cégeket keresnek, amiknek lelkes, hozzáértő, és célratörő menedzsmentje van.

Ha azt akarod, hogy a te cégedbe fektessenek, akkor nemcsak azt kell nekik bemutatnod, hogy az ötleted jó, hanem azt is, hogy meg tudsz felelni a cégvezetéssel kapcsolatban felvázolt elvárásoknak. Fontos szempont számukra a team, azaz a csapat, amely az ötlet megvalósításával foglalkozik.

Fontos szempont továbbá, hogy lássák, azok, akik az egyes feladatokat végzik, értenek ahhoz, amivel a cégen belüli munkamegosztásban megbízták őket. Van valami múltjuk az adott szakterületen, ha nem is igazgatóként dolgoztak valamelyik multinál, de valahol valamit letettek már az asztalra. Ha ez nincs meg, mert történetesen tényleg nagyon fiatalok az alapítók, akkor alapvető követelmény, hogy a céget már eljuttassák egy jónak mondható szintre, a cégszerű működés átjárja azt a kicsi szervezetet, ami van.

A kockázati tőke társaságok nem a nyereséget keresik, legalábbis nem a szó hagyományos értelmében: nem akarnak minden évben jókora osztalékot kivenni a társaságból, sokkal fontosabb nekik ennél, hogy a cég növekedjen. Ők tulajdonrészt vásárolnak, és azt akarják később egy sokkal jobb áron értékesíteni. Ez pedig nem nyereség függő, hanem sokkal inkább az árbevétel és piaci részesedés kérdése. Éppen ezért, amikor megkeresed őket, azt kell bemutatnod, hogy a befektetők pénzére éppen a növekedés felfuttatása érdekében van szükséged. Megugrottál már egy szintet, ott életképesnek bizonyultál, de most magasabb szintre akarsz lépni, amihez tőkére van szükséged.

Ehhez olyan dokumentációt kell készítened, amely világosan bemutatja, hogy mennyi pénzre van szükséged, és az, amire elköltöd, hogyan támogatja a kitűzött magasabb szint elérését. Ha úgy gondolod, hogy amit csinálsz, az egy franchise rendszerben sokkal gazdaságosabban lenne üzemeltethető, akkor azt is fejtsd ki, de mindenképpen fontos, hogy az a növekedési célt, amit el akarsz érni, alaposan járd körül, és mutasd be a megvalósulási lehetőségét.

Ne feledd, akkor jársz a legjobban, ha kettő vagy több cég verseng azért, hogy ők lehessenek a tulajdonostársaid, ezért bemutatkozó anyagoddal minél több kockázati tőketársaságot keress meg.   

Általában igaz, hogy nem árt, ha a cég növekedése jól szakaszolható, azaz meg lehet ragadni, le lehet írni a növekedés fázisait, az egyik fázisból a másikra lépés feltételeit, és az ugrások pénzügyi, szervezeti szükségleteit. A „ma meghódítom Budapestet, holnap a vidéket, aztán irány a nagyvilág” rétegzés ehhez egy kicsit sablonosnak tűnik: sok vállalkozás esetében fontos ugyan a földrajzi kiterjedtség, de ennél általában sokkal fontosabb a méretgazdaságosság, valamint az újabb és újabb fogyasztói csoportok meghódítása.