Szinte minden vállalkozót érint a NAV online adatszolgáltatás július 1-től

Katásokat, alanyi adómenteseket, fordított adózással számlázókat is érinti a 2020. július 1-jei jogszabályváltozás. Van néhány pont, amelyeket szükséges betartani, hogy júliustól is zavartalanul számlázhassunk.

Minden vállalkozó, aki belföldi adóalany (vállalkozás, egyéni vállalkozó vagy adószámos magánszemély) felé állít ki számlát, július 1-től online adatszolgáltatásra kötelezett, függetlenül a számla áfatartalmának mértékétől. Ez azt jelenti, hogy a változás szinte minden vállalkozót érint, vagyis katásokat, fordított adózással számlázókat, alanyi adómenteseket, és azokat is, akik jelenleg még kéziszámlát állítanak ki.

változások júliustól - nincs halasztás

„Július 1-től, a 100 ezer forintos áfa összegre vonatkozó értékhatár eltörlésével, már minden áfaalany, vagyis lényegében minden vállalkozó, még az áfában alanyi mentességet választók is, online számlázásra kötelezettek. Az adatszolgáltatás jövőre, 2021. január 1-től válik teljessé, amikor a hivatal minden számlát megkap, még a magánszemélyek részére kiállítottakat is” - tájékoztatta az MTI-t Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkára.

két dolog változik 2020. július 1-től:

  • minden, belföldi adóalany felé kiállított számla adatát továbbítani kell a NAV felé, függetlenül az áfa mértékétől
  • minden, vállalkozás felé kiállított számlán kötelezően fel kell tüntetni a vevő adószámát, függetlenül az áfa mértékétől

Az online számlázóprogramoknak kötelességük adatot szolgáltatni azon számlákról, amelyeknél a jogszabály ezt előírja - mindez a számla kiállításának pillanatában történik. Ezért most minden eddiginél érdemesebb lesz NAV-álló online számlázót választani, amellyel a bizonylatokról történő adatszolgáltatásra nem lesz gondja a vállalkozóknak. A Számlázz.hu online számlázóval automatikus az adattovábbítás az adóhatóság felé, ráadásul a számlázó a teljes regisztrációs folyamat során fogja a vállalkozó kezét, és végigvezeti őt a szükséges lépéseken.

a vállalkozóknak is van teendője

Mielőtt az adatszolgáltatás teljesen automatikussá válik, a vállalkozóknak el kell végeznünk néhány teendőt ahhoz, hogy később semmi gondjuk ne legyen a számlák jelentésével. A szükséges lépések a következők:

  • regisztráció a NAV Online Számla rendszerében
  • a Számlázz.hu és a NAV Online Számla rendszer összekötése
  • a július 1. után kiállított számlákon fel kell tüntetni a vevő adószámát, amennyiben a vevő belföldi adóalany (az adatkitöltés néhány karakter begépelése után automatikus a Számlázz.hu-ban a Cégjelzőből kapott adatok alapján)

A regisztráció és az összekötés részletes útmutatójához kattints ide!

a kéziszámlának vége?

A kéziszámla használata továbbra sem tiltott, azonban a NAV a jövőben nem fog olyan intézkedéseket hozni, amellyel támogatnák a számlatömb használatát. Az online számlázás gyakorlatilag kötelezővé válik júliustól, hiszen a kéziszámláról is adatot kell szolgáltatni.

amennyiben a kéziszámla áfatartalma:

  • 500 000 forint alatti, az adatszolgáltatást 4 naptári napon belül kell megtenni
  • 500 000 forint feletti, az adatszolgáltatást a kibocsátást követő naptári napon belül kell megtenni.

A papírlapon (a WHO szerint) akár több napig is életben maradhat a koronavírus, ezért a papírszámlák átadás-átvétele helyett egészségvédelmi szempontok miatt is érdemes megfontolni az áttérést a digitális megoldásokra – javasolja a NAV.

 

büntetés is lehet a mulasztásból?

Az adatszolgáltatás elmulasztása akár 500 000 forint pénzbüntetéssel is járhat, azonban az adóhivatal – figyelembe véve a koronavírus miatti nehézségeket – szeptember 30-ig nem szankcionálja a 100 ezer forintos értékhatár eltörlése miatt keletkezett új adatszolgáltatási kötelezettséget betartani nem képes vállalkozásokat – viszont ennek feltétele van.
A NAV szeptember 30-ig akkor nem bírságolja a mulasztást, ha a július 1-jétől újonnan kötelezettek regisztrálnak az Online Számla rendszerben még az első (adatszolgáltatásra kötelezett) számla kiállítása előtt.

Lesz olyan számlázóprogram, amely nem készül el július 1-ig a fejlesztésekkel, náluk a számlakiállítás sem működhet ebben az esetben, hiszen a számlázószoftvereknek kötelességük azonnal továbbküldeni a bizonylat adatait a NAV felé, ha a jogszabály előírja.
Ezért érdemes a telepített szoftverek helyett olyan online számlázót választani, amely már felkészült az adatszolgáltatásra: a NAV-álló Számlázz.hu ingyenes csomagjával is automatikus az online adatszolgáltatás!

további kérdéseid vannak?

Kérdezd Stygár Lászlót, a K&H szakértői csapatának tagját, a Számlázz.hu szolgáltatásfejlesztési vezetőjét, alapító tulajdonosát!

Szeretnél többet tudni a NAV online számlázásról? A Számlázz.hu összegyűjtött minden fontos információt, amit tudnod kell!

Szeretnéd tudni, hogy milyen online számlázót válassz katás vállalkozóként? Olvasd el a Számlázz.hu katásoknak készített összefoglalóját!

bankolj és számlázz online!

próbáld ki a kettőt együtt az innovatív Számlázz.hu autokasszával a K&H-nál!

mire nyújt megoldást a Számlázz.hu autokassza a K&H Banknál?

Ha összekötöd Számlázz.hu fiókodat és K&H bankszámládat, nem kell többé órákat töltened a banki tranzakciólistád böngészésével, ellenőrizve, hogy kifizették-e a számládat mert ez a folyamat teljesen automatizáltan működik majd:

  • ha beérkezik egy utalás a K&H bankszámládra, akkor a Számlázz.hu online számlázóprogramban automatikusan kifizetett állapotra vált a kiállított számlád státusza
  • díjbekérő kiállítása után, ha vevőd átutalta a díjbekérő összegét, a számlázó rendszer ezt látja, rögzíti, és automatikusan, emberi beavatkozás nélkül kiállítja a számlát, és elküldi a vevőd részére

Így K&H-s ügyfélként, az autokassza használatával mindig naprakész leszel kiállított számláid pénzügyi teljesítéséről!

Tartalompartnerünk az online számlázás szakértője: Számlázz.hu