az internetes keresőkről: az a legjobb, ha te vagy elöl

Ha olyan szolgáltatást nyújtasz, ami helyhez köthető, akkor is neten fog a legtöbb potenciális fogyasztó rád találni, tehát nem úszod meg, hogy jelen légy az interneten. A nagy kérdés az, hogy hogyan?

Az új vállalkozások legnagyobb megoldandó kérdése, hogy hogyan fognak rájuk találni a potenciális fogyasztók. Ha a nagy kereskedelmi láncokba belistázott, éles árversenyben szereplő termékkel vagy jelen a piacon, akkor ezeknek a láncoknak a honlapján, vagy a postaládába dobott ingyenes újságjukban van a helyed. Ha másokhoz kicsit is hasonló terméket, vagy szolgáltatást szeretnél értékesíteni, nem áruházakban teríted, és nem óriási volumenekben gondolkodsz, akkor muszáj, hogy jól szerepelj az internetes keresőkben.

A legtöbb fogyasztó ma már a neten választja ki a terméket, amit meg akar vásárolni, és sokan ott is veszik meg azt.  Ahhoz, hogy rád találjanak a neten is jelen kell  lenned, jelenléted fokmérője pedig az, hogy hányadik helyen jelensz meg a releváns kulcsszavaidra a keresőoldalakon. A dolog elsősorban a Google-ről szól, de ma már ott liheg a nyakában a Youtube is – nem mellesleg az is az övé – hiszen az idővel erős fogyasztói potenciált szerző 14-25 évesek már szinte mindent a Youtube-on keresnek és nem a Google-ön.

 

Maradjunk most még a Google-nél. Arra, hogy hogyan tudnál előrébb kerülni a Google találati listáján már szakszó, sőt egy komplett szakma is van, ezt nevezik Seozásnak (a szó a Search Engine Optimization kifejezésből eredeztethető). Ha szakma van valamire, előfordulhat, hogy föl kell keresned egy szakmabelit, de jó ha tudod, hogy ennek a folyamatnak vannak olyan lépései, amiket saját magad is meg tudsz oldani.

Első lépésként vegyük a honlapodat. Fontos, hogy az oldaladon minél többször, de releváns módon szerepeljen az a kulcsszó, amelyikre keresőket szívesen látnál az oldaladon. Ha leírod százszor egymás után, hogy fogorvos, és kiteszed ezt egy honlapra, annak a google robot nem fog bedőlni, nem fogsz feljebb kerülni a fogorvost keresők számára megjelenő találati listán. A helyes kulcsszó megválasztása alapvető fontosságú, és nem biztos, hogy a legkézenfekvőbb szó a legjobb is egyben. Nem árt, ha megkérdezel néhány ismerőst, hogyan is keresnék ők a neten azt a dolgot, amivel te foglalkozol.

De a kereső robotok nemcsak a te honlapodat nézik, hanem azt is, hogy milyen egyéb oldalakon vannak a te oldaladra mutató linkek, azaz hány, és milyen súlyú helyeken hivatkoznak a te oldaladra. A feladat tehát az, hogy próbáld meg más, lehetőleg a te szakmádat érintő, azzal foglalkozó, vagy azt érintő de nagy olvasottságú oldalakon elhelyezni a tiedre mutató linkeket. Ez nem könnyű, de nem is lehetetlen feladat. Sok olyan önzetlen oldal van, amelyik szívesen segít ebben, mások a kölcsönösség elvén hajlandók megjelentetni téged, megint másoknak fizetni kell ezért, de még elfogadható összeget. Ha panziód van, érdemes elmenned az önkormányzathoz, hogy a honlapján tüntessen fel téged is. De ugyanígy a környékbeli éttermek, és turistacsalogató programok szervezői és üzemeltetői között is találhatsz olyat, akivel meg tudsz állapodni.

Csak, ha mindezen túl vagy, akkor fordulj olyan eszközökhöz, amelyek pénzbe kerülnek. Tipikusan ilyen a Google AdWords szolgáltatása. Ez egy olyan hirdetési rendszer, ami olyan felhasználóknak jeleníti meg a hirdetésedet, akik nagy valószínűséggel fogékonyak az általad megadott kulcsszóra, és csak akkor kér pénzt, amikor valaki rákattint a hirdetésedre. Ez remek lehetőség, de itt is fontos, hogy jó kulcsszót adjál meg, mert a legrosszabb, ami történhet, hogy fizetned kell, de az oldaladra kattintók nem vesznek semmit.