létezik-e gerillamarketing, és ha igen, miért nem?

Sokan csodafegyverként emlegetik a gerilla marketinget, mint olyan eszközt, amelyet a kisebb vállalkozások sikerrel alkalmazhatnak a nagyokkal szemben. Maga a kifejezés is innen ered, hiszen a gerilla marketing gyűjtőnéven kezdetben kifejezetten a kisebb cégek alacsony költségvetésű, mégis nagy figyelmet kiváltó marketing ötleteit emlegette a szakma. Csakhogy a fogalom időközben átalakult, és ma már nehéz olcsón, jót csinálni ezen a fronton.

Egy jól sikerült gerilla marketing húzással kis cégek a multinacionális cégek reklám költségeihez képest fillérekért az érdeklődés középpontjába kerülhettek. Mára a gerilla marketing jórészt elvesztette azt a régi báját, amikor kifejezetten azt értették rajta, hogy ez a feltörekvő kicsik eszköze a piacot uraló nagyokkal szemben. A gerilla marketing ma már sokkal inkább jelent egy innovatív, szokatlan, vicces, bevállalós, és olykor az illegalitás hatását súroló akciót, amelynek terjesztésében a célcsoport tagjai önként és dalolva vesznek részt.

Az internet hőskorában, majd a közösségi média éledezésének idején könnyebb volt meghökkenteni az embereket valamivel, mint ma: annyi mindent láttunk már, annyi mindenről hallottunk, hogy egyre extrémebb akciókra van szükség ugyanakkora hatás eléréséhez.

 

A csatornák és a módszerek sablonosak. Mindannyian tudjuk, hogy először létre kell hozni egy Facebook oldalt, meg egy Youtube csatornát, aztán lehet leülni gondolkodni, hogy milyen tartalommal töltsük fel ezeket. Amikor te is ezt csinálod, tudnod kell, hogy pontosan azon töröd a fejed, amin mindenki más, beleértve a nagy piaci szereplőket is. Ezzel pedig az a baj, hogy ők aztán elég magasra rakták a lécet: elég ha azoknak a filmeknek a költségvetésére gondolsz, amit a Red Bull, vagy a GoPro elkölt egy-egy vírusvideójára.

Mindez persze nem zárja ki, hogy eszedbe jusson az év dobása. Ha úgy érzed, hogy ez a helyzet, mindenképpen teszteld le. Figyelj oda, hogy olyan ismerősöket kérdezz meg, akik életkorban, egyéb demográfiai mutatóikban hasonlítanak a célcsoportodhoz. Ne csak azt kérdezd meg tőlük, hogy tetszik-e és megosztanák-e ismerőseikkel az anyagodat, hanem azt is, hogy mit gondolnak egy olyan cégről, aki egy ilyen akciót hajt végre. Előfordulhat ugyanis, hogy azok a szavak, amiket erre válaszolnak nem fognak tetszeni neked, mert bár az alanyok jót derülnek az akción, de a hozzá kapcsolódó kommentjeik nem támogatják az értékesítésedet.

Ha a teszteredmények pozitívak, a továbbiakban vigyázz, hogy az valósuljon meg, amit nekik megmutattál, és ügyelj a képi megvalósításra is. Erre persze a világ pénzét el lehet költeni, de a csúcsminőség nem mindenkivel szemben elvárás. Ha éttermedet egy igényes főzőműsor technikájával (profi hang, bevilágítás, kameramunka) akarod bemutatni, nyugodtan lemondhatsz az étterem egyhavi bevételéről. A Facebookra, vagy a Youtube-ra bizonyos értelemben ennél sokkal kevesebb technika is elég. Inkább fordítsd a figyelmedet arra, hogy minden patyolat tiszta legyen, mert egy ocsmány folton elmehet az egész befektetett munkád, ha azon röhög a fél internet.