mitől jó egy reklám?

Ugye Neked is van kedvenc reklámfilmed? Olyan, amitől, meghatódsz, nevetésre ingerel, vagy egyszerűen csak jól esik nézni. Azt gondolhatnánk, hogy a hirdető cégnek nagyon megtérül egy ilyen hirdetés, de ez egyáltalán nem biztos. Te vásároltál kedvenc hirdetésed hatására az adott cég termékéből? Nem? Pedig valószínűleg ez lett volna a cél.

Egy világcég marketingese vagy?

Akkor fogyasztók százezrei veszik a termékedet, vagy vásárolnak a tiedhez hasonló terméket. Fontos, vagy akár elegendő is lehet célod eléréséhez, hogy a tied kilógjon a sorból, és valamilyen képi vagy hangi eszközzel elérje, hogy a fogyasztók odafigyeljenek rá, rögzüljön a fejükben a márkád neve. Ezzel el lehet érni, hogy a boltban, konkrét vásárlási helyzetben önkéntelenül is a tied után nyúljanak a polcok előtt állva. Még nem egy  világcég vezetője vagy marketingese vagy? Esetedben a jó reklám megvalósításához egyidejűleg több tennivalód is van:

 

Kinek akarsz eladni?

Az első feladat pontosan meghatározni a célcsoportodat, hogy az ő számukra releváns hirdetés készülhessen. Ez azt jelenti, hogy reklámnak olyasmit kell ígérnie, ami egy jól körülhatárolható fogyasztói csoport igényeit elégíti ki. Az nem elég erős üzenet, hogy valami új, vagy hogy ilyen még nem volt a piacon, el kell mondanod azt is, hogy mennyiben újdonság az, amit csináltál, miben különbözik az eddigiektől, és ez a tulajdonsága miért jó azoknak, akiknek a terméked szánod.

Ne másolj!

A másik tennivalód, hogy egy teljesen eredeti reklámötlettel állj elő. Az igazán jó reklám kilóg a sorból, a sok hasonló, egy kaptafára készült másolat közül. Tudnod kell, hogy nemcsak a terméked versenyez a piacon, hanem a hirdetésed is. Meg kell találnod a mondandód kifejezésének azt a formáját, amire legalább a te célcsoportod tagjai felkapják a fejüket.

Légy hatásos!

El kell érned, hogy a potenciális vásárlóid ne csak a hirdetésedet nézegessék, hanem kelljenek fel a pamlagról, és elmenjenek megvenni, amit kínálsz nekik. Persze mondhatod, hogy nem kell ehhez tennie egy lépést sem, elég felemelni a telefonját, és megrendelni a terméket. A helyzet sajna, nem ilyen egyszerű. Az igazán hosszú út mindig a döntésig tart, nem a boltig. A döntés folyamata pedig egyénenként változó. Van, aki könnyen dönt, neki elég egy impulzus és már nyúl is a telefon után. A vásárlási döntés azonban a legtöbb ember számára elsősorban pénzkérdés, így aztán jókora többségben vannak a hezitálók. A reklám ebben az értelemben akkor lesz hatásos, ha megkönnyíti a fogyasztó számára a döntést, azaz egyértelműen megmutatja a termék megtérülését, kézzel fogható előnyeit. Itt nem feltétlenül élettartamról, alacsony fenntartási költségekről, anyagi értelemben vett megtérülésről lehet csak szó. Például, ha azt mondom neked, hogy ebben a ruhában igazán vonzó leszel, azt is mondom, hogy könnyebb lesz pasiznod, vagy csajoznod. Így a ruhavásárlásnak megvan az egyértelmű haszna számodra. Ha reklámban gondolkodsz, tartsd szem előtt ezt a hármas követelményrendszert: releváns, eredeti, hatásos. Ha csak az egyik is hiányzik az ötletből, vagy a megvalósult filmből, ne költs sokat a reklámhelyre.