mutasd meg magad! tűnj ki a tömegből!

Azt szeretnéd, hogy a potenciális vevőid tudjanak a termékedről, szolgáltatásodról? Ugye, nem te vagy Elon Musk és az ő Teslája? Sok-sok millióból csak egy-egy olyan cég van, amit hirdetés nélkül is mindenki ismer. Te ezt valószínűleg nem úszod meg.  Nem árt tehát kitalálnod, hogyan fogod csinálni.

A hirdetési piacon a világ pénzét el lehet költeni lényegi eredmény nélkül, ezért fontos, hogy a jó termék és a jó márkaötlet birtokában még néhány tényezőt figyelembe vegyél. A legfontosabb talán az, hogy hirdetéssel nem lehet kompenzálni a termék rossz tulajdonságait, vagy a helytelen árazást. Ideig-óráig, remek reklámokkal lehetséges az ilyesmi, de a terméked, vagy a szolgáltatásod piaci megítélésén meglevő lyukakat nem lehet reklámmal befoltozni.

A marketing történelem ismer olyan reklámokat, amik befuttattak egy céget, vagy egy terméket. Azt is tudnod kell, hogy ez kizárólag azokban az esetekben volt lehetséges, amikor az adott termék valóban jó tulajdonságokkal rendelkezett.

Az embereket az az egyetlen körülmény akadályozza meg a terméked tömeges vásárlásában, hogy nem tudnak a létezéséről? Tudnak róla, de nem elég világos, hogy mik azok a tulajdonságok, amik megkülönböztetik a tiedet más hasonló termékektől?  Igen, ezek azok a tipikus helyzetek, amikor érdemes elkülöníteni egy szemmel is látható összeget a büdzsédben hirdetésre.

Hirdetni, de hogyan?

Ha mindezek fényében úgy döntesz, hirdetni fogsz, akkor először azt kell eldöntetned, hogy kinek akarsz hirdetni. A célcsoport minél precízebb kijelölése a reklám hatékonyságának kulcsa. Tudnod kell, kikhez akarsz szólni, ők mit néznek, mit olvasnak, és milyen nyelvet beszélnek. Minél pontosabban, részletesebben válaszolod meg ezeket a kérdéseket annál eredményesebbek lesznek hirdetéseid. (A piackutatásnak később külön fejezetet szánunk)

Megvan a célpiacod, megvan a jó márkaötleted, már csak azt kell átgondolnod, mitől is fognak az emberek klaviatúrát ragadni, hogy megrendeljék az árut, vagy mitől fogják felemelni a feneküket a kanapéról, és rendezett sorokban elindulni a boltokba, hogy megvegyék éppen azt, amit te kínálsz a számukra. Ez a valami az ígéret.

Minden reklám tartalmaz valamilyen ígéretet, még ha az nem is minden esetben pénzről szól. Sőt, manapság egyre kevesebb olyan reklámmal találkozunk, ami a pénzről szól, a legtöbb esetben a hirdetések ígérete a fogyasztói élmény, amivel annyit üzensz: jó lesz neked! Ahogy neked, úgy a célcsoportod tagjainak is nagyon sokféle módon lehet örömet szerezni, ezek közül kell megragadnod egyet vagy többet ahhoz, hogy a reklámod sikeres legyen.

Hirdetni, de hol?

Ha mindez megvan, akkor kell elgondolkodnod azon, hogy hol is hirdess. Elsőként mindenki újságra, tévére, nagy hírportálokra, rádiókra gondol. Valójában ezeket az eszközöket csak akkor érdemes bevetned, ha a terméked, szolgáltatásod nagyon sok embernek szól. Nem véletlenül hívják ezeket az orgánumokat tömegmédiának: valóban tömegeknek szólnak, és neked csak akkor érdemes ezért fizetned, ha hihető, hogy a termékedet is tömegek fogják vásárolni.  Minden más esetben találsz hatékonyabb megoldást online hirdetésekkel, social média megjelenéssel, konkrétan a célcsoportodra célzott offline és online megjelenésekkel. Érdemes külön figyelmet fordítanod az internet kisebb bugyraiban fellelhető fogyasztói csoportokra, akiknek van saját fóruma, csoportja. Ha ezek között megtalálod azokat, amelyek a leginkább a te célcsoportod (vagy azon belül egy szegmens) kedvencei, akkor nyert ügyed van, a hirdetésed a lehető legkisebb veszteséggel fog célba érkezni.