A márkaötlet: ez vagyok én, ez a termékem

Kezdő vállalkozóként már a startvonalon állsz?

Amikor úgy érzed, elérkezett a piacra lépés pillanata, akkor nagyon fontos, hogy minél több mindent tudjanak rólad azok, akiknek a termékedet, szolgáltatásodat szánod. Ezt a célt szolgálja a reklám, a PR, és a közösségi média kampányok. Ez még mindig nem elég! Hiába juttatod el híredet a célcsoporthoz, ha nem vagy valamiről megjegyezhető. Ebben két fontos elem van: a valami, és megjegyezhetőség.

Légy felejthetetlen!

Az a célod, hogy az általad létrehozott termékből vagy szolgáltatásból minél többet eladjál, ugye? Ez akkor lehetséges, ha mindazok, akiket érdekelhet a "műved" nemcsak tudnak róla, ismerik, hanem egy pozitív képzetet is társítanak hozzá. A feladatod az, hogy ezt a pozitív víziót kell önmagadban megfogalmaznod minél pontosabban ahhoz, hogy a közönséget célzó üzeneteidben minden egyes alkalommal ezt sugározhasd magadról. Ez a valami a márkaötlet, avagy más néven insight.

Márkaötlete sok mindennek lehet. Columbó hadnagynak például az volt, hogy ő a viseltes ballonkabátosrendőrségi nyomozó, aki túljár a bűnőzök eszén. Legtipikusabban talán az autógyártóknál lehet ezt szemléltetni. A Volvo márkaötlete sokáig a biztonság volt, a mai 40-50-esekenek ma is ez ugrik be a márkáról, és ezt is helyezték a kommunikációjuk középpontjába.

Vannak azonban olyan márkaötletek, amiket nem nyomnak minden hirdetésben az arcunkba. Ilyen volt a Toyotáé, amely a megbízhatóságot állította középpontba, sokáig ki sem mondva, csak finoman elhelyezve mindenhol. Azért is használtam az előbb a sugározni szót, mert nem minden márkaötlet érhető tetten a szavakban. Van, amikor a csomagolás, máskor a design, netán a cégvezető karizmája tükrözi a márkaötletet, mint például a Tesla esetében.

Nem elég, ha te kitalálod, a márkaötletnek működnie is kell:

- legyen elég egyszerű ahhoz, hogy bevésse magát a fogyasztók agyába

- összhangban legyen a terméked, szolgáltatásod tulajdonságaival, külső megjelenésével, sőt a vállalkozás filozófiájával is.

A már említett Toyota sokáig hasított a gépjármű piacon és a legnagyobb márkává nőtte ki magát, míg néhány komoly visszahívás romba nem döntötte a "megbízható autó" imidzsét, amit aztán hosszú évek nehéz munkájával kellett helyreállítaniuk.

Mit ér egy jól működő márkaötlet? Erről legyen elég annyi, hogy az insight az, ami idővel branddé nemesedhet. Márpedig a brand olyasvalami, ami nagyon sokat érhet. Sok vásárló kizárólag a neve miatt vesz, visel, vagy fogyaszt olyan termékeket, amikhez számos hasonló, valójában ugyanolyan tulajdonságú termék létezik a piacon. Ezeknél a cégeknél nem ritkán a brand adja a cégérték nagyobbik felét.