SWOT-analízis: csak egyszerűen
A SWOT analízis egy meglehetősen egyszerű módszer arra, hogy áttekintsd vállalkozásod működési környezetét. A stratégiában és az üzleti tervben a te saját logikád szerint írtad le ezeket, a SWOT erejét viszont az adja, hogy kötött szerkezete van, ami miatt új megvilágításból láthatod át a cégedre ható erőket, és az ezekkel kapcsolatos feladatokat.
Biztos hallottál már a SWOT analízisről, igazán divatos módja ez a cég működési környezetének áttekintésének. Maga a módszer egyszerű: készíts egy listát arról, hogy milyen tényezők határozzák meg, hogy a működésed sikeres lesz-e, avagy sem. Ha megvan a listád, helyezd el őket egy négyosztatú mezőben aszerint, hogy melyikkel hogy állsz. Amelyikben jó vagy (szép dizájn, alacsony ár), kerüljön az erősségek közé, amelyikben rossz (eldugott üzlet, ismeretlen márka), az a gyengeségekhez. Ha van valami, amit egykönnyen a javadra tudsz fordítani (növekvő kereslet), az menjen a lehetőségek rovatba, ami viszont fenyegeti vállalkozásod sikerét (erősödő versenytársak), az kerüljön a veszélyek közé.
Ezután készíts egy listát arról, hogy mit kell tenned az erősségeid maximális kiaknázása érdekében, a gyengeségeid (vigyázz, ez sok esetben mások erősségét jelzi!) leküzdésére, a lehetőségeid kiaknázásáért, és a veszélyek megelőzése érdekében. Látható, hogy a módszer rendkívül egyszerű, és a végén ugyanúgy összeáll egy feladatsor, mint annak idején a stratégiában a gyökérszerkezet.
Csakhogy a SWOT-elemzéssel vigyázni kell, könnyen jégre lehet vele kerülni. A módszer egyik hibája, hogy nem súlyozza az egyes tényezőket, azaz alapból nem ad választ arra a kérdésre, hogy mi a legfőbb erősséged, milyen sorrendben követi őt a többi, és ugyanez igaz a másik három kategóriára is. Ha túl alapos vagy, és nagyon sok tényezőt raksz a kalapba, akkor könnyen előfordulhat, hogy jelentéktelen dolgokon kezded törni a fejed.
A módszer másik veszélye, hogy bizonyos tényezők összefüggnek egymással. Gyakori eset, hogy ha kitalálsz egy hatásos módszert valamelyik gyengeséged leküzdésére, az negatív módon befolyásol egy másik tényezőt, amit pedig az erősségek között tüntettél fel. Figyelned kell tehát a keresztirányú hatásokra is, és ha ezt megteszed, a módszer már nem is tűnik majd olyan végtelenül egyszerűnek.
Van még egy dolog, amire SWOT-tal kapcsolatban figyelned kell. Ez talán a módszer legnagyobb gyengesége: mivel nem zárt logikai rendszerben épül fel, hanem látszólag független tényezőket kezel, nagy teret enged a szubjektív értékelésnek, vagyis nem buknak ki a hibák a következő fejezetben, mint egy jól felépített üzleti tervben. A szubjektivitás pedig az önámítás melegágya, ha az erősségek rovatban egy tétel szerepel, az „ÉN”, akkor nyugodtan le is teheted a tollat.
A SWOT analízis hatékony eszköz arra, hogy képet alkoss a körülötted lévő világról, de van egy nagyon fontos feltétele annak, hogy jól működjön: ne vessz el a részletekben! Kevés, de fontos tényezőt vegyél figyelembe, és azokat befolyásold hatékony cselekvési tervekkel.