forrásbevonás: az a fránya pénzhiány

Kétféle módon futhatsz ki a pénzből: tervezetten és váratlanul. Nem kérdés, hogy az előbbi eset a jobb, arra való a pénzügyi terv, hogy ne érjenek meglepetések. Sajnos azonban egy vállalkozás számtalan módon bajba kerülhet. Egy ki nem fizetett számla, egy gép váratlan meghibásodása mind oda vezethet, hogy felborul a mégoly gondosan összeállított pénzügyi terv is. Mit lehet tenni?

 

 

Minden vállalkozás életében eljöhet az pont, amikor átmenetileg pénzhiánya keletkezik. Nagyon fontos az átmeneti jelleg, hiszen, ha nem erről van szó, hanem arról, hogy az eredeti üzleti terv tarthatatlan, akkor a lehető leggyorsabban le kell húzni a rolót, mert a veszteségek csak növekednek.

Ha meggyőződtél róla, hogy a pénzhiány átmeneti jellegű, akkor vagy eleve készültél erre a lehetőségre a pénzügyi tervben, vagy váratlanul ért az esemény. Ha számoltál ezzel, akkor viszonylag egyszerű a helyzeted, nyilván időben gondoltál arra, hogyan fogod áthidalni a kialakult helyzetet. Van bankod, aki hitelez, vagy tőkéstársad, aki pénzt tol a vállalkozásba. Sőt, valószínűleg azt is tudod már, hogy ennek mi az ára: ismered a hitelkondíciókat, vagy tisztában vagy azzal, hogy milyen tulajdoni hányadról kell lemondanod a friss tőke bevonása érdekében.

Nagyobb a probléma, ha nem számoltál ezzel a lehetőséggel. Amikor vállalkozás indításáról döntöttél, arról is döntöttél, hogy mostantól futsz bizonyos kockázatokat, amik alkalmazottként, vagy a főiskolán ismeretlenek voltak számodra. Ezek a kockázatok leginkább a pénzügyi helyzetedben csapódnak le: kisebb lesz a bevétel, mint amivel számoltál, vagy több a kiadás. Az eredmény ugyanaz: kifutsz a pénzből. Egy nem fizető vevő, vagy egy váratlanul elromlott gyártó berendezés mind oda vezethet, hogy borul a pénzügyi terv.

 

 

 

 

Ebben a helyzetben az első lépés, amit meg kell tenned, a tartalékaid felmérése. Ha eddig minden jól ment, akkor most az eleve eltervezett körülmények között dolgozol: annyi embered van, amennyivel a munka kényelmesen elvégezhető, rendelkezésedre állnak a szükséges anyagok és eszközök, olyan irodában ülsz, amilyenben szerettél volna. Ezekből persze nem könnyű leadni, de nem is lehetetlen. Most kénytelen vagy azzal foglalkozni, hogy ugyanezt hogyan tudnád esetleg mostohább körülmények között elvégezni, mint eddig.

Ha ez sem megoldás, mert már eleve összehúztad magad, akkor nem marad más választás, mint a külső forrás bevonása. Hogy ezt hogy kell csinálni, arra következő fejezetekben adunk választ, itt most legyen elég annyi, hogy hogyan kell erre felkészülni. Bárkihez fordulsz külső forrásért, a legfontosabb az lesz, hogy hitelesen bemutasd: pénzügyi problémád átmeneti jellegű, a vállalkozásod későbbi bevételei elegendőek lesznek arra, hogy a kért hitelt visszafizesd, vagy az új tulajdonosnak elegendő nyereséget termeljen.

Ezt a problémát magad előtt már korábban tisztáztad, most készülj fel arra, hogy mindezt másoknak is elő tudd vezetni. Mindenekelőtt fontos, hogy semmit ne hallgass el. Mutasd be, hogyan és miért tértek el a tényleges pénzügyi folyamatok az eredeti pénzügyi tervben foglaltaktól, és vázold fel világosan az új pénzügyi pályát. Tedd világossá, hogy mik azok a lépések, amik kizárják, hogy legközelebb hasonló helyzetbe kerülj, és azt is, hogy miről vagy hajlandó lemondani (a várható eredmény egy része, tulajdoni hányad) annak érdekében, hogy a vállalkozásodat tovább tudd vinni. Számolj azzal, hogy a forrásbevonás olyan extra terheket ró rád, ami hosszabb időre kivesz az eredeti munkából, és ez újabb teher lesz a vállalkozásnak.