a kata adózás változásai és egyéb okok miatt egyéni vállalkozásod helyett bt. vagy kft. alapításában gondolkodsz?

 

4+1 hasznos tipp a K&H-tól, hogy mikre kell odafigyelned társasvállalkozás indításakor!

 

1. egyéni vállalkozás helyett bt. vagy kft. legyen? – korlátlan vagy a korlátolt felelősség mellett döntesz?

Az egyéni vállalkozás nagy előnye bármilyen cégformával szemben, hogy szünetelthető, míg Bt. vagy Kft. esetén erre nincs lehetőséged.

A Bt. alapítása olcsóbb, pár tízezer forintból megoldható. Minimum két személy szükséges hozzá: egy beltag és egy kültag. Nincs minimális összegű alapítási vagyon, viszont a beltag teljes vagyonával felel a vállalkozás tevékenységéért, míg a kültag csak a betett betéti összeg erejéig. Ha úgy döntesz, hogy egyéni vállalkozásodat is megtartod, akkor betéti társaságban csak kültag lehetsz.

A felelősség kérdése a Kft. esetében a legkényelmesebb: itt csak a betett törzstőkédig, vagy nem vagyoni hozzájárulásod erejéig felelsz, azaz saját vagyonoddal nem felelsz a társaság tartozásaiért. A minimális alapítási tőkeösszeg viszont 3 millió forint, de ezt nem szükséges alapításkor maradéktalanul megfizetni, lehetőséged van a cégalapítást követően rendezni az elmaradást, akár nem pénzbeli, hanem ún. apport pl. gépjármű bevonásával is. Fontos, hogy a korlátolt felelősség csak akkor érvényes, ha a törzstőke pénzbeli hozzájárulásának legalább a fele befizetésre került a cégalapításkor, ellenkező esetben magánvagyonnal történik a felelősség vállalás, de akkor is csak 3 millió forintig! Tehát ha alapításkor 1 millió forintot fizetsz be, akkor a fennmaradó kétmillió forintos összegig felesz a magánvagyonoddal!

 

2. áfás leszel vagy sem? – ennek a kérdésnek az eldöntéséhez mindenképpen egyeztetned kell egy könyvelővel!

Amennyiben egy naptári évben termékeid, szolgáltatásaid értékesítéséből kiszámlázandó összeg várhatóan 12 millió forint alatt marad, és tevékenységed során alacsony a költséghányad, akkor fontolóra vehető az alanyi adómentesség lehetősége, ebben az esetben nem számlázod ki a 27%-os áfát, de nem is igényelheted vissza a költségeid után befizetett áfát. Ha vevőid inkább magánszemélyek lesznek, illetve vállalkozásod költségei alacsonyak, akkor az alanyi áfamentesség jó választás lehet. Ha pl. gyártó tevékenységed van és az eladási áradon belül magas a költségszinted, tehát ha a beszerzéseknél sok az áfás költséged, akkor érdemes azt visszaigényelni, azaz az áfás adózást választani.

3. a létesítő okirat elkészítése és cégbejegyzés – ügyvédet kell megbíznod!

Gazdasági társaság alapításához be kell vonnod egy ügyvédet is, aki elkészíti a társasági szerződést, melyet egyszemélyes társaság esetében alapító okiratnak, míg az egyéb gazdasági társaságoknál társasági szerződésnek neveznek. A dokumentumban meg kell határoznod

  • céged nevét,
  • székhelyét, (ha van telephelyét)
  • tevékenységét,
  • valamint a gazdasági társaság tagjait,
  • vagyoni hozzájárulásukra vonatkozó adatokat (a jegyzett tőke lehet pénz és nem pénzbeli vagyoni hozzájárulás ún. apport pl. bármilyen ingó vagy ingatlan dolog, vagyoni értékű jog) és
  • az első vezető tisztségviselő (cégvezető, ügyvezető) megnevezését, aki felelős lesz a társaság napi működéséért
  • valamint a cégjegyzés módját (azaz önállóan, vagy valamely másik vezetővel közösen írhat-e alá a társaság nevében).

Legkésőbb az alapító okirat elkészítése előtt érdemes egy könyvelővel is konzultálnod abból a célból, hogy a tevékenységedhez leginkább passzoló adózási módot válaszd, illetve abban is segít, hogy az ügyvezetés milyen jogviszonyban és hány órás bejelentéssel működjön.

A cégbejegyzési folyamat elektronikus úton zajlik, de mivel kötelező a jogi képviselet, ezért ügyvéd közreműködése szükséges. Az elkészült társasági szerződést és aláírási címpéldányt ügyvéd (vagy jogtanácsos) ellenjegyzi. Az okiratok elkészítése után 30 napon belül meg kell kérned a cégbíróságon céged bejegyzését, a benyújtott kérelemmel megkezdődhet a cég gazdasági tevékenységes, bár a cégbíróságnak még 15 napja van a kérelem elbírálására. Amennyiben a cég létesítő okirata jogszabályban foglalt, előre meghatározott tartalmú szerződésminta alkalmazásával készül, akkor egyszerűsített eljárás keretében a cég bejegyzése akár 1 munkanapon belül megtörténik.

4. vállalkozói számlanyitás – 15 napon belül kötelező megnyitnod, de online is igényelheted!

Törvényi előírás, hogy a cégnek ún. pénzforgalmi számlát, azaz a vállalkozói bankszámlát kell nyitni az adószámának közlésétől számított 15 napon belül. Frissen alapított céged vállalkozói számlanyitásához szükség lesz:

  • a társasági szerződésre vagy az alapító okiratra,
  • cégbírósági tanúsítványra, adó és KSH számmal ellátva. Ha nincs adószám a cégbírósági tanúsítványon, akkor külön be kell mutatnod az adóbejelentkezési lapot.
  • aláírási címpéldány vagy aláírás-minta a vezető tisztségviselő(k)-től, ill. a bankszámla felett rendelkezőktől.

Amennyiben csak törzstőke befizetés történik letéti számlára, akkor nem kell a cégbírósági tanúsítvány.

Bankválasztás előtt érdemes tájékozódnod a számlavezetés várható költségeiről, hiszen fontos, hogy működési költségeidet alacsony szinten tartsd. Könnyebben ki tudod választani vállalkozásod forgalmához legjobban illeszkedő számlacsomag konstrukciót, ha előre átgondolod, hogy melyek lesznek a leggyakoribb tranzakciók. Így, nem feltétlenül szükséges a bankok teljes hirdetményét átböngészned, hanem csak a számodra legfontosabb, leggyakrabban használt díjtételeket kell összehasonlítanod. Ha pl. bevételed jelentős része készpénzben keletkezik, akkor érdemes megnézni, hogy egy-egy banknál mekkora különbség van a bankfióki készpénzes tranzakciók és az ATM-eknél elérhető tranzakciók díjtételei között, illetve, hogy a környékeden elérhető-e a bank saját ATM készüléke és van-e készpénzbefizetés funkciója is.

Ha bevételeid és kifizetéseid között lesznek devizás tételek, akkor érdemes megnézni, hogy milyen árfolyamot alkalmaz a bank, mert előfordulhat, hogy egy magasabb havi számlavezetési díjat bőven ellensúlyozhat egy kedvezőbb deviza átutalási díj, vagy kedvezőbb árfolyam alkalmazása.

Általános érvényű, hogy az elektronikus megbízásoknál a bankok kedvezőbb tranzakciós díjakat alkalmaznak a papír alapú megbízásokhoz képest és innovatív internetbanki, mobilbanki megoldásokat kínálnak, valamint kedvezményesen biztosítják az üzleti kártyaigénylést.
A legtöbb banknál a vállalkozói számlák igénylése online is elindítható, bejegyzés alatt álló cég esetén a cégbírósági nyilvántartásból elektronikus úton lekért, et3, es3 vagy dosszie formátumú bejegyzési kérelmet és cégbírósági tanúsítványt lehet feltölteni a bank weboldalára, vagy e-mail-ben eljuttatni a banki tanácsadó vagy a bank egy központi e-mail címére, és ezt követően csak az ügyfélazonosítás és szerződés aláírása miatt kell a bankfiókba menni.

 

+1 K&H üzleti tipp!

Gazdasági társaság bejegyzéséhez szükséges törzstőke elhelyezésére, és a kötelező vállalkozói számlanyitás kapcsán válaszd a K&H Bankot! 2022.december 31-ig tartó akció keretében, a számlanyitástól számított 1 évig nem számoljuk fel a K&H start,-dinamikus-, aktív extra vállalkozói számlacsomag havi díját, EBKM: 0,01%.

 

+1 Vállalkozás Okosan tipp!

Ha sokkal több információra van szükséged ahhoz, hogy megfelelő adózási és cégformát válasz a katás lét után, akkor ajánljuk figyelmedbe a K&H Szakértői Partnerének, a Vállalkozás Okosan edukációs anyagait, ami most kedvezményesen „Brutál Vállalkozói Képzés Pakk” néven találsz meg az oldalukon. A számos írásos anyag és adókalkulátorok mellett, videós anyagok is segítenek abban, hogy katás vállalkozóból, sikeres cégvezető legyél!

 

+1 Számlázz.hu tipp

A jelenlegi jogszabályok alapján augusztus 31. után mindenkinek megszűnik a régi kata adóalanyisága, még akkor is, ha az új törvény alapján jogosult lesz katázni. A régi kata időszakot egy záróbevallással kell lezárni az alanyiság megszűnésétől számított 30 napon belül. A Számlázz.hu gőzerővel dolgozik a bevallásvarázslón, amellyel egyszerűen és gyorsan készíthető el a záróbevallás, mely minden katás vállalkozó számára elérhető lesz, akkor is, ha eddig nem Számlázz.hu felhasználó volt.

Iratkozz fel a számlázz.hu bevallásvarázsló igényléséhez, hogy értesítést kapj, amint elérhető és megvásárolható lesz a termék!

 

Ha még bizonytalan vagy, nehezen igazodsz el az információk tengerében & még nem döntötted el, hogy milyen adózás, cégforma lenne számodra az optimális választás, akkor nézd meg a "van élet a kata után: változások & adózási alternatívák" online előadásunkról készített videofelvételt. A K&H szakértői csapatának tagjaként Szilágyi Anita, a Vállalkozás Okosan alapítója és vezető tanácsadója előadásában összefoglalja a kata adózás megváltozott feltételeit, illetve bemutatja a vállalkozásod számára elérhető egyéb adózási lehetőségeket, az átalányadót, a tételes költségelszámolást, a társasági adót és a kivát.