így szerezz sikeresen befektetőket!

a sikeres befektetői tárgyalás legfontosabb összetevői

Egyre több startup és vállalkozás dönt úgy, hogy kockázati tőkebefektetést vesz igénybe cége elindításához, fellendítéséhez, hogy felgyorsítsa a piacra lépését, fejlődését. A befektetők elnyerése azonban külön „művészet”, amelynek nem árt megtanulni a technikáját. A Cápák között üzleti showműsor, K&H az innovációért különdíját elnyert, Cseppke hálózsákok és kiegészítők megálmodói – Giret Fruzsina és Laár Györgyi - ezért megosztják tapasztalataikat, hogy mire érdemes figyelni, amikor tőkebefektetőkkel tárgyalunk.

 

 

A tévésszereplés miatt rendhagyó módon tárgyaltunk a Cápákkal, de összességében a pitch felépítése, az ajánlat megfogalmazása és elfogadása nagyon sokban hasonlít a hétköznapi tőkebefektetői tárgyalásokhoz. A műsorban látott pitch valójában a folyamat első fázisa volt, ahol bemutattuk a vállalkozásunkat, valamint üzleti ajánlatunkat, és elnyertük Tomán Szabina befektetői bizalmát. A második fázis, amit a nézők már nem láthattak, az a műsor utáni szerződéskötési időszak, ami szintén sok kihívással járt. Mindkét helyzet új tapasztalatokat hozott, mindkettőre rengeteget készültünk, de természetesen így is értek meglepetések minket! Kezdjük a tapasztalatok és jó tanácsok megosztását az első fázissal:

első fázis: a befektetői tárgyalás, a pitch

1. az alaposnál is jobban készüljünk fel a számokból! – A bemutatkozás és az ajánlat előtt át kell gondolni a vállalkozás jelenét, valamint tovább lépési lehetőségeit és azt, hogyan tud besegíteni egy kívülről jövő személy. A befektetők elsősorban a számokból értenek, tehát a felkészülés legfontosabb eleme, hogy a cég eredményeivel és értékeivel pontosan legyünk tisztában. Nemcsak azt kell megmutatnunk, hogy egyedülálló ötlettel, termékkel rendelkezünk, hanem azt is be kell bizonyítanunk, hogy van rá kereslet, az elképzelésünk termelni fog annyi hasznot, amivel megtérül a belefektetés. Fontos azonban, hogy végig maradjunk őszinték, ne akarjunk többnek vagy másnak látszani, mert egy rutinos befektető előtt a tényleges értékek, eredmények úgyis hamar kiderülnek.

2. legyen egyedi a bemutatkozásunk! – Jó benyomást akkor tudunk tenni, ha a bemutatkozásunk rövid, lényegre törő, emellett van benne olyan személyes történet, amelyen keresztül a befektető meg tudja látni az üzlet mögött álló embert is. Nálunk ez adott volt, hiszen a műsorban is elmeséltük, hogy a Cseppke termékek saját élethelyzetünkből keltek életre: Fruzsi 2012-ben - kisfia születése után- találta ki a márkát nyálkendők forgalmazására, amiket akkoriban csak külföldről lehetett beszerezni, és amelyek tervezésében, kivitelezésében már Györgyi is részt vett. Ahogy nőtt a kicsi, úgy születtek újabb Cseppke termékötletek, mint pl. a kamáslis tipegőhálózsáké is.

A bemutatkozó beszédben továbbá nagy hangsúlyt kell fektetnünk a vállalkozás jelenlegi helyzetének és jövőbeli lehetőségeinek a bemutatására, és azt is szemléltetnünk kell, hogy honnan jöttünk, ki(k) áll(nak) a vállalkozásunk mögött. A felkészülésünkhöz rengeteg segítséget kaptunk a műsorkészítőktől, lényegre törő, néhány perces prezentációnk végleges verzióját rengetegszer gyakoroltuk egészen addig, ameddig már nem csak arra tudtunk figyelni, hogy mit mondunk, de arra is, hogy hogyan. A pitch-etérdemes gyakorlásként bemutatni ismerősöknek, és akár külső szakértő bevonásával is tökéletesíthetjük.

3. maradjunk reálisak! – A vállalkozónak meg kell tanulni érzelmileg elszakadni a projektjétől, nem pedig a saját „gyermekeként” gondolni rá, hiszen a tárgyalások alatt a potenciális partner is üzletként tekint rá. Ha végig a realitások talaján maradunk és nem értékeljük túl a vállalkozásunkat, akkor a befektetők szemében sem válunk komolytalanná.

 

 

második fázis: szerződéskötés az elnyert befektetésről

Nem szabad hátradőlni, miután kezet ráztunk, ugyanis a szerződéskötés is tartogathat jócskán nehézségeket. Kezdjük azzal, hogy kockázati tőkebefektetésben járatlan vállalkozóként nem feltétlenül látjuk át a teljes működési mechanizmust, hiszen egészen eddig a pontig, arra koncentráltunk, hogy a befektetőt megnyerjük és nem arra, hogy ennek milyen következményei lesznek a számunkra. Szerencsére mi már tisztában voltunk azzal, ami sokak számára első felismerés, hogy a cápának felajánlott részesedés nem csupán a jövőbeni befektetés segítségével felépítendő üzletrészből jár, hanem a vállalkozás valamennyi bevétele után. További meglepetés lehet, hogy a befektető habitusától vagy a vállalkozásban szerzett tulajdoni hányad arányától függően mennyire fog operatív szinten beleszólni a napi munkába, döntésekbe, amely sok nézeteltérés forrása lehet. A mi számunkra tökéletes kombinációt jelent, hogy bár befektetőnk, Szabina, aktívan mentorál bennünket, a napi döntések szabadságát meghagyta a számunkra.

4. a szerződéskötésnél figyeljünk oda minden apró részletre! Ebben a fázisban minden aprónak tűnő részletet egyeztetnie kell a feleknek, mivel a befektetők elsődleges célja, hogy a pénzükért és energiájukért cserébe minél nagyobb haszonra tegyenek szert. Leendő partnerünk ugyanis nem a hosszú évtizedek alatt kivett osztalékból szeretné visszakapnia pénzét, hanem rövid időn belül, többszörös megtérüléssel.

A Cseppke eddigi működése során jellemzően intuitív módon hoztuk meg az üzleti döntéseinket. Kreatív, de a pénzügyekhez mit sem értő lelkes amatőrökként, tervek nélkül vágtunk bele a vállalkozásba, és éveken keresztül csak sodródtunk az eseményekkel leginkább abban válva rutinossá, hogy hogyan kerülhető el a kudarc. A műsorra való felkészülési időszak, valamint a befektetőnkkel, Tomán Szabinával folyó közös munka során sajátítottuk el azt a tudatos pénzügyi hozzáállást és azokat a módszereket, amikkel ma már percek alatt összedobunk egy üzleti tervet, megtérülési számítást, ha éppen felmerül a kérdés, hogy érdemes-e fizikai üzletet nyitnunk, vagy a gyártási kapacitást növelnünk.

A műsorban való szereplés és a tőkebefektetés rengeteg tapasztalattal járt számunkra és természetesen ismertséget is hozott a Cseppkének. Mindez azonban csak akkor lehet hosszú távon értéknövelő lehetőség, ha minden szempontból nagyon komolyan vesszük a felkészülést!

Jelentkezz Te is a Cápák között műsor harmadik évadába!

Az érdeklődő vállalkozások számára újra lehetőség nyílik, hogy kipróbálják magukat és befektetőket szerezzenek! A Cápák között műsor harmadik évadába már elindult a jelentkezés, amelyet a gombra kattintva lehet megtenni!